Wikia

Hoe herschrijf je een oude klassieker die geliefd is door de hele wereld? Op deze pagina vind je vanalles terug over inspiratiebronnen, verwijzingen naar andere verhalen en natuurlijk ook de verschillen die er zijn met de films. (Tekenfilm en remake). Maar ook de personages blijven belangrijk. 

Personages

  • Simba: de zoon van Mufasa en Sarabi en de toekomstige koning over de Koningsrots. Als welp is Simba vol zelfvertrouwen en niet altijd even scherpzinnig, wat hem soms in gevaar brengt. Maar hij heeft een sterk gevoel van eer en schaamt zich diep wanneer hij iets verkeerds doet. 
  • Mufasa: de koning van de Koningsrots, gerespecteerd en gevreesd door iedereen. Samen met zijn bondgenoot Scar nam hij de troep over en uiteindelijk werd Sarabi zijn partner. Meerdere keren zouden de twee mannetjesleeuwen met elkaar vechten om de titel van koning. Mufasa is er erg op gebrand zijn troep de best mogelijke kansen te bieden en gaat hier zelfs zodanig ver in dat hij de hyena's uit hun gebied verdrijft. Dit kost hem mede zijn leven.
  • Sarabi: de trouwe partner van Mufasa en de koningin van de troep. Sarabi is assertief, beschermend naar haar troep toe en ze beschouwt de Koningslanden als haar thuis. Niemand mag daar aan raken. 
  • Diku en Dwala: zussen van Sarabi die haar altijd een helpende poot bieden en niet zullen aarzelen voor haar op te komen als dat nodig is. 
  • Sarafina: dit is de enige leeuwin die niet op de Koningsrots is geboren, maar in een vreemde troep. Desondanks wordt ze gerespecteerd door iedereen. Haar partner is Scar en haar dochter Nala. (Dit is niet zo in de films). 
  • Nala: de toekomstige koningin van het Koningsland, de beste vriendin en later partner van Simba. Nala kan als welp zeer onbezonnen en vrolijk zijn, maar ze weet toch altijd wanneer ze maar beter kan afhaken. Ook zij is erg assertief en aarzelt als volwassene niet om te doen wat zij goed acht.
  • Scar: de voormalige bondgenoot van Mufasa, die meermaals probeerde de titel van koning te verdienen in een eerlijk tweegevecht. Wanneer dat niet lukt, schakelt hij de hyena's in als bondgenoten. Scar laat graag geloven dat hij een goede kant heeft en dat klopt ook wel, al zal uiteindelijk altijd zijn hebzucht blijven heersen. 
  • Zazoe: de hofmaarschalk van koning Mufasa, die altijd "het laatste nieuws van allemaal" komt brengen. Dit blijkt zeer nuttig wanneer hij de leeuwinnen informeert over nieuwe plaatsen waar Scar en de hyena's niet komen.
  • Shenzi, Kamari en Azizi: de drie leidsters van de hyenaclan die door Mufasa verbannen is naar het Olifantenkerkhof. Shenzi is de koningin van de clan en vastberaden te doen wat goed is voor hen. Ze aarzelt dan ook geen moment om haar clan tegen Scar op te zetten wanneer die hen verraadt. Kamari is veel agressiever, staat altijd klaar om aan te vallen en dat leidt soms tot vervelende situaties. Maar juist daardoor is zij de Nummer Twee van de clan. Azizi is de 'zottin' van het trio. Ze spreekt niet en laat vaak haar tong uit haar mond hangen en ze lacht veel. Daar staat tegenover dat ze enorm alert is en altikd als eerste gevaar opmerkt.
  • Banagi: een jonge mannetjeshyena die in de clan leeft en geboren is tijdens Scars heerschappij.
  • Hyenaclan: een groep hyena's die door Mufasa naar het olifantenkerkhof verbannen is. Shenzi is hun huidige koningin en hun nummers gaan tot in de tientallen. Na Scars dood splitsen ze zich op, maar blijven ze in het Koningsland.
  • Timon en Pumba: een stokstaartje en een wrattenzwijn die in de jungle achter de woestijn leven. Timon is de minst slimme van de twee, al laat hij graag het tegenovergestelde uitschijnen en eist hij andermans goede ideeën op als de zijne. Hij is de beste vriend van Pumba, die een stuk intelligenter is, maar dat zelf niet beseft. Zo weet Pumba bijvoorbeeld dat sterren gasbollen zijn op miljoenen kilometers van de Aarde en dat de Chinese Muur meer dan tweeduizend jaar geleden gebouwd werd door Quin Shi Huangdi om China te beschermen, maar volgens Timon is dit onzin. 
  • De jungledieren: hieronder vallen een grootoorvos, hoenders, een olifantspitsmuis en andere dieren die samen met Timon en Pumba in de jungle leven. Zij vormen Simba's 'eigen kleine troep' tijdens zijn jeugd. Behalve de jakhalzen, die vooral op Timon azen. 
  • Rafiki: een oude mandrill, een goede vriend van Mufasa en een soort van sjamaan voor de troep. Het grootste deel van de tijd leeft hij teruggetrokken in zijn vertrouwde baobab, maar soms legt hij lange afstanden af. Voorts is Rafiki iemand die erg serieus kan zijn, maar toch ook een zeer humoristische kant heeft. 
  • Knautschke: een oud nijlpaard dat bij de waterpoel in de Koningslanden leeft. 

Schrijfproces

Als inspiratiebron voor dit verhaal gebruikte ik een combinatie tussen de tekenfilm van 1994, de live-action versie van 2019, verschillende elementen die uit de tekenfilm geschrapt zijn en mijn eigen toevoegingen. Zo is het personage Knautschke een eigen element, terwijl Diku en Dwala, de zussen van Sarabi, personages zijn die oorspronkelijk in de tekenfilm zouden verschijnen. Voorts heb ik de achtergrondverhalen van een aantal personages veranderd, zodat het algehele plaatje beter zou kloppen. Scar is in mijn versie niet de biologische broer van Mufasa, en daarmee ook geen verwant van Simba. Sarafina is zijn partner en zijn dochter Nala. In geen van de films is dit het geval. 

Ook heb ik het achtergrondverhaal van de hyena's aangepast. Terwijl al langer het vermoeden bestond dat Shenzi en haar clan door Mufasa naar het Olifantenkerkhof verbannen zijn, heb ik dit een waar element gemaakt in deze versie. Het geeft ook meteen een heel heldere kijk op de hyena's en dan vooral op de wrok die ze koesteren tegen Mufasa. Dit laat ook meteen de grote gelijkenis tussen Mufasa en Shenzi zien: twee leiders die het beste voor hun onderdanen willen en bereid zijn risico's te nemen om hun doel te bereiken.

Verschillen met de films

Hieronder vermeld ik een aantal dingen die in geen van de films (tekenfilm noch remake) van toepassing zijn. 

  • Knautscke het nijlpaard is gebaseerd op het legendarische nijlpaard met dezelfde naam dat tot 1988 in de dierentuin van Berlijn leefde. 
  • Kamari en Azizi zijn in mijn versie vrouwtjes en geen mannetjes. Dit strookt meer met de structuur van een hyenaclan: de vrouwtjes staan aan de top terwijl de mannetjes een lage positie bekleden. 
  • Scar is Sarafina's partner en dus ook de vader van Nala. 
  • Scar en Mufasa zijn in deze versie vroegere bondgenoten van elkaar en dus geen bloedverwanten. Bijgevolg is Simba dus ook niet Scars neefje.
  • Sarafina is niet in de troep geboren en heeft dus geen verwantschap met de andere leeuwinnen. De reden hiervoor is om alle mogelike verwantschap tussen Simba en Nala uit te sluiten.
  • In geen van de filmversies verschijnen er jakhalzen, al hebben deze wel een antagonistische rol in de serie De Leeuwenwacht, maar daar leven ze niet in de jungle.
  • Pumba heeft in deze versie niet direct problemen met zijn flatulentie, al wordt ernaar gehint wanneer Timon zegt dat bij Pumba "alles gas is". Dit verklaart echter nog niets.