Wikia

Flaptekst De Sintelvuren, 2

De Sintelvuren is het verhaal over deserteur en oorlogsmisdadiger Jeong Jeong Ong. Ooit stond hij tevreden in de  schaduw van zijn legendarische zus, maar nu wordt hij al jaren vervolgd door de Vuurnatie, Aarderijk, Waterstam en zelfs de schimmen van wat ooit de Luchtnomaden waren.

Getergd en opgejaagd door zijn verleden probeert Jeong Jeong een belofte na te komen die hij nooit had moeten maken. Wanneer een wrede speling van het lot ook nog twee kinderen op zijn pad gooit, kan kwaad slechts kwaad voortbrengen.

JJl banner, 3
Omslag De Sintelvuren
Algemeen
Illustrator Zefred
Auteur Mvs109
Genre Oorlog, avontuur, drama
Fandom Avatar: De Laatste Luchtstuurder
Leeftijd 16+
Data 1 april 2012 - heden
Chronologie
Opgevolgd door 火烬; Tussen twee vuren
Verwant aan Aflevering 116: De Deserteur

Pas op geelLeeswaarschuwingPas op geel

Dit verhaal is bedoeld voor lezers vanaf 16 jaar om de volgende redenen:

  • (Kinder)moord
  • Geweld
  • Seksualiteit
  • Marteling
  • Slavernij
  • Genocide

Alhoewel Avatar: De Laatste Luchtstuurder origineel gericht is op kinderen van 6 tot 11 jaar, is De Sintelvuren dit absoluut niet. De Sintelvuren gaat veel dieper in op de tragedies die de Honderdjarige Oorlog heeft veroorzaakt. Tragedies die doorgaans zijn veroorzaakt door de hoofdpersonen zelf.

De hoofdpersonen zijn mede de aanstichters van de oorlog geweest, hebben de luchtstuurders helpen uitroeien en hebben meerdere gruwelijke dingen gedaan waar het verhaal soms erg diep en gedetailleerd op in kan gaan.

Tevens staan er spoilers op deze pagina, maar dat is toch een stukje minder schokkend dan alles wat er in het verhaal gebeurd.

Mededelingen van de schrijfster

Jeong Jeongs leerling

Ik heb besloten de originele versie van De Sintelvuren hier ook op de wiki te plaatsen. Dit is Jeong Jeongs leerling naar het gelijknamige tweede deel van De Sintelvuren. Dit ga ik ook niet aanpassen. Je kan aan de banner (en de waarschuwing bij de oude versie) of je het originele verhaal hebt of de huidige versie.

Momenteel heel veel bezig met wereldopbouw.

Samenhang met de originele serie

Team Avatar, 2

De Sintelvuren is een fanon gebasseerd op de serie Avatar: De Laatste Luchtmeester en Avatar: Legende van Korra. De fanon probeert zo nauw gezet mogelijk de gebeurtenissen en andere feiten van de originele serie te volgen, maar breidt ook uit op bestaande informatie.

Daar waar de informatie uit de originele serie "vaag" is, neem ik de vrijheid om er mijn eigen draai aan te geven of het te vormen naar wat ik voor mijn verhaal kan gebruiken. Zeker in Tussen twee vuren, dat zich afspeelt in de eerste helft van de Honderdjarige Oorlog, is er veel ruimte voor interpetatie.

Jeong Jeongs leerling en Begraven vlammen spelen zich al veel meer tijdens ATLA en wellicht ATLOK af en zullen op die manier wellicht herkenbaarder zijn.

Op het gebied van naamgeving wordt ook de serie aangehouden. De Sintelvuren is een trilogie opgedeeld in drie "boeken". De boeken bestaan weer uit hoofdstukken (die door wat lengteproblemen weer opgedeeld zijn in stukken). Dat is verder niet veel bijzonders, maar wilde het even melden.

Boeken

De Sintelvuren bestaat uit drie boeken van een nog onbepaalde lengte. Ieder boek heeft zijn eigen overzichtspagina waar onder andere de hoofdstukken per boek te vinden zijn.

Afbeelding Boek
Cover SV, Tussen twee vuren, boek 1

Boek 1: Tussen twee vuren

Jeong Jeong weet niet beter of het leven is een spel van jezelf staande proberen te houden tussen twee uitersten. Hij is er over de jaren redelijk goed in geworden, maar dan slingert het lot hem een kant op om de balans voor altijd te ontwrichten.

Ingesloten tussen twee vuren zal Jeong Jeong moeten bepalen aan welke vlammen hij zich liever wilt branden.

Cover SV, Jeong Jeongs leerling, boek 2

Boek 2: Jeong Jeongs leerling

Het verhaal van de vuurmeester Jeong Jeong, de grootste deserteur van de Vuurnatie, en zijn leerling tegen wil en dank: Azelia, een boerendochter met een onvoorwaardelijke liefde voor vuur.

Terwijl Azelia haar blik op de toekomst richt en haar droom ziet uitkomen, wordt de oude deserteur ingehaald door het verleden. Hun paden branden, roken, sidderen en vlammen, maar zullen ze elkaar nog eens kruisen?

Cover SV, Begraven vlammen, boek 3

Boek 3: Begraven vlammen

De oorlog is voorbij, maar de wereld kent nog geen rust. Wanneer Azelia verdwijnt, zet Jeong Jeong alles op alles om haar terug te vinden, terwijl hij nog steeds gezocht wordt voor oorlogsmisdaden.

Personages

Hieronder is een lijst te vinden met een paar van de belangrijkste personen in de serie. Voor een gespecialiseerde lijst betreffende ieder deel, moet je op de overzichtspagina's per deel kijken.

Hoofdpersonen

Afbeelding Boek
Jeong Jeong, glimlach

Jeong Jeong Ong

Meesterlijke vuurstuurder, ooit een machtige admiraal, maar staat nu bekend als "de Deserteur". Jeong Jeong was de eerste officier in de Vuurnatie die desserteerde en het na kon vertellen.

Hij is een vos met streken en heeft een bitter karakter.

Alira Ong-Tezu, portret

Alira Ong-Tezu

Toekomstig grootmeester van haar families handelsimperium Alirium en een meesterlijke vuurstuurder. Ze is tevens de oudere zus en verzorger van Jeong Jeong.

Alira bezit vele talenten en interesses, maar weet af en toe niet meer wat ze met al die verwachting aan moet. Ze kiest er soms voor op opzettelijk naïef te blijven.

Jeonga Ong, portret

Jeonga Ong

Grootmeester van Alirium, een oppergeneraal, gouverneur van de Feng Lira provincies en daar ergens tussenin kan ze ook een aardig partijtje vuurstuurder met en tegen andere meesters.

Ze is tevens de grootmoeder van onder andere Jeong Jeong en Alira. Jeonga is koppig, beschermend, lichtelijk bitter en zegt altijd waar het op staat.

Azelia, portret

Flemia Bema Azelia

Een verweesde boerendochter met een grote passie voor vuur. Om een of andere rede komt Jeong Jeong maar niet van haar af en wordt ze zijn leerling.

Azelia is innovatief, perfectionistisch en doet niets liever dan vuursturen alhoewel ze de gevaren maar al te goed kent.

Ze komt pas voor het eerst voor in Jeong Jeongs leerling.

Andere personages

Locaties

Paleis Matisthari

Het paleis van de familie Ong gelegen nabij de kolonie(hoofd)stad Yu Dao. Het paleis werd gebouwd in opdracht van Agni Alira en kenmerkt zich door de menging van culturen in de bouwstijl, de koperen daken en de vele openbare ruimtes (zoals de bibliotheek, de tempels, het museum en de trainings- en meditatiezalen)

Matisthari kan op het gebied van grootte niet tippen aan het paleis van de Vuurheer, maar is toch groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Er loopt genoeg personeel rond om de macht van de familie Ong nogmaals te onderstrepen en in de kluizen onder het paleis liggen talloze schatten.

Het paleis is de woning van de grootmeester van Alirium en diens familie. Op het moment is dat Jeonga Ong. Zij wordt bijgestaan door haar echtgenoot admiraal Ly Wong. Haar kleinkinderen Jeong Jeong en Alira Ong-Tezu zijn hier beiden opgegroeid.

Yu Dao

Yu Dao is de oudste kolonie van de Vuurnatie. Alhoewel het dorpje voorheen al bestond, v
Yu Dao
erkeerde het in zware armoede. Agni Alira maakte van dit dorpje haar knooppunt van de metaalhandel en sindsdien is Yu Dao uitgegroeid tot de hoofdstad van de Feng Lira Provincies.

Yu Dao staat bekend om zijn metaalbewerking. In de buurt van de stad zijn vele mijnen te vinden. Het dagelijks bestuur is in handen van de burgemeester en diens ambtenaren, maar ook de grootmeester van Alirium heeft een dikke vinger in de pap hier.

Quizzen

Ik heb een quiz gemaakt waarbij je kan uitvinden op welk personage in De Sintelvuren jij lijkt. In de toekomst wil ik er waarschijnlijk meer maken.

Tot die tijd kan je de quiz hier vinden: De Sintelvuren: Quizzen

Van dezelfde auteur

Trivia