Wikia

Hulppagina banne
Vraagteken
Handleiding serie

Deze pagina maakt deel uit van de Handleiding serie en is bedoeld om beginnende gebruikers op weg te helpen.

Welkom op de FanFictie Wiki! Of je nu compleet onbekend bent met wiki's of bent komen overwaaien; iedere wiki werkt net iets anders. Op deze pagina kan je alles vinden betreffende het plaatsen van een verhaal.

Account

Om hier een verhaal, gedicht of iets anders te plaatsen moet je allereerst een account hebben. Meer informatie hierover kan je hier vinden: Handleiding: Account.

Het hebben van een account om te schrijven is noodzakelijk, omdat zo (mogelijke) vandalisme heel snel opgespoord kan worden. Niemand anders behalve jij (1) mag namelijk je pagina inhoudelijk bewerken. Wanneer de beheerders zien dat iemand anders je pagina heeft bewerkt, gaan wij er namelijk meteen achteraan.

Je hoeft geen account te hebben als je wilt reageren op verhalen of wilt stemmen op polls.

(1) De beheerders mogen zonder toestemming de juiste categorieën en sjablonen invoegen. Dit wordt ook gezien als bewerking, maar inhoudelijk zullen ze niks aanpassen.

Hé, idee!

Dus je wilt hier een verhaal komen schrijven? Leuk! Welkom bij de groep.

Je moet weten dat deze wiki twee soorten verhalen heeft:

  • Kladverhalen
  • Gepubliceerde verhalen

Kladverhaal

Ieder verhaal op de wiki begint als kladverhaal. Dit is letterlijk wat het is: een pagina waar je je verhaal op kan plaatsen zonder enige verplichtingen. Het is een kladversie voor wat je verhaal zou moeten worden, maar als het idee niet lijkt te werken, dan is het ook goed, want ja, het is maar een kladje.

Gepubliceerd verhaal

Gepubliceerde verhalen zijn verhalen die echt lopen. Je had een idee, maar het blijkt nog te werken ook en nu ben je al heel wat verder. Gepubliceerde verhalen worden opgenomen in alle lijsten van verhalen.

Om een verhaal te publiceren moet het wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze kan je hier binden bij Publicatievoorwaarden.

Als je nieuw bent: maak je geen zorgen. Begin eerst maar eens op je kladpagina en als dat een beetje loopt, dan helpen de beheerders je wel om het verhaal ook te publiceren.

Stap 1: Het maken van een kladpagina

Als je als nieuwe gebruiker een verhaal wilt plaatsen, dan begin je altijd op een kladpagina. Hoe je een nieuwe pagina moet maken, wordt hier uitgelegd: Nieuwe pagina maken.

De correctie naamgeving voor je pagina is: Accountnaam: klad

Bijvoorbeeld:

Categorieën worden vervolgens door Mvs109 toegevoegd.

Stap 2: Schrijven

Daar kwam je voor. Ga lekker schrijven, ontdek de verschillende functies van de wiki en laat je creativiteit de vrije loop. Kijk een beetje of je iets leuks van je ideeën kan maken en klets gezellig met de andere gebruikers op de chat over je laatste schrijfplannen.

Stap 3: Publiceren

Een verhaal in klad zal echter nooit worden opgenomen in een van de verhaallijsten. Wil je dat dat gebeurd, dan zal je je verhaal moeten publiceren. Het verhaal hoeft daarvoor niet af te zijn.

Publiceren klinkt ingewikkelder dan het is. Je hebt het belangrijkste namelijk al: de tekst van je verhaal. Wat je daarnaast nog nodig hebt is een boekomslag en een flaptekst.

Als je voor het eerst gaat publiceren, vraag dan Mvs109 om hulp. Zij kent als beheerder de regels van binnen en van buiten (ze heeft ze zelf namelijk geschreven) en helpt je dan van begin tot einde er doorheen.

Ga zelf niet zitten hannessen met sjabloon- om tabelcodes!