Wikia

Een vervolg op gebruikersrechten- en plichten. Beheerders hebben bijzondere rechten met betrekking tot het bewerken van andermans pagina's tot een bepaalde hoogte.

Op deze pagina is te vinden welke bijzondere rechten beheerders hebben met betrekking tot het bewerken van andermans pagina's, waarom en wat hun grenzen zijn. Op de pagina over gebruikersrechten- en plichten is te vinden waar de schrijver in dit proces staat.

Waarom?

Een goede wiki is overzichtelijk, mooi opgemaakt en moet een lage drempelwaarde hebben zodat iedereen direct kan doen waar hij of zij voor gekomen is, namelijk schrijven. Het probleem is echter dat een lage drempelwaarde en een overzichtelijke mooie wiki met elkaar botsen.

Pagina's opmaken kan een ingewikkelde klus zijn als je er geen verstand van hebt, maar het maakt een verhaal zoveel meer aantrekkelijker om te lezen dan een simpele lap tekst.

Om gebruikers hier in tegemoet te komen, hebben de beheerders zich bepaalde rechten toegeëigend zodat schrijvers kunnen schrijven en beheerders kunnen beheren.

Bijzondere rechten beheerders

Zonder toestemming

Voor de volgende zaken zullen de beheerders geen toestemming vragen aan de eigenaar van de pagina.

  • Het ongevraagd toevoegen/veranderen van categorieën (waaronder ook ijskast en kandidaat voor verwijdering)
  • Het verwijderen van ongepaste afbeeldingen en tekst.
    • Eventueel door een derde partij als vorm van vandalisme (dit wordt natuurlijk wel even gemeld bij de schrijver).
  • Het eventueel veranderen van hyperlinks, sjablonen en/of afbeeldingen die na onderhoud niet langer meer kloppen.
    • Dit is vaak het geval wanneer een afbeelding of pagina hernoemd wordt.
    • Het wil weleens gebeuren dat door onderhoud sjablonen niet meer kloppen. Dat passen we dan aan op de pagina's.

Met toestemming

Voor de volgende zaken moeten de beheerders toestemming vragen aan de schrijver. Dit zal per chat of per prikbord gaan (liever bevestiging per prikbord):

  • Het veranderen van de opmaak van de pagina.
    • Zoals het toevoegen van sjablonen, invoegen van witregels, veranderen van koppen.
    • Het eventueel herschrijven van stukjes informatieve tekst.
  • Het hernoemen van pagina's.

Niet toegestaan

De volgende dingen mag een beheerder niet doen betreffende het bewerken van andermans pagina's:

  • Inhoudelijke tekst veranderen.
  • Veranderingen doorvoeren waar geen toestemming voor gegeven is.

De wiki-gemeenschap

De beheerders hebben het recht om in te grijpen op het moment dat regels overtreden worden of er ruzies bezig zijn of ontstaan. Dit doen ze met de beste bedoelingen.