De Lucht-Dynastie is een Dynastie in Neonpolis. Op deze pagina is informatie te vinden over hun leefgebied, dieet, families en tradities.

Algemeen

Luchtkatten zijn vaak introvert, gevoelig, slim en hebben een duidelijke hiërarchie. Bij de Lucht-Dynastie wordt een familiehoofd aangewezen via stemming. De Luchtkatten hebben allemaal vleugels, waarvan de vorm verschilt per familie, en meestal een dikke vacht. Hierdoor hebben ze weinig last van de kou hoog in de lucht. Ze wonen meestal op hoger gelegen plekken, soms zelfs in verlaten vogelnesten, en eten voornamelijk gevleugelde prooi. Sommige families eten zelfs roofvogels, die makkelijk te vangen zijn met hun magische gaven.

De verdeling van machten is als volgt: bliksem (Adelaar), wind (Vleermuis), wervelwinden (Zwaluw), wolken (Gabriel) en mist (Vlinder).

Families

Adelaar-familie

De Adelaar-familie heeft krachtige adelaarsvleugels en de katten zijn vaak breedgeschouderd. Ze staan bekend als de sterkste en meest atletische katten van de Dynastie. Adelaar-katten zijn trots, een tikkeltje arrogant en loyaal aan hun familie. Ze wonen in een dal, omringd door naaldbomen met lange takken die hun woonplaats beschut maken. De Adelaar-katten kunnen bliksem controleren.

Zwaluw-familie

De Zwaluw-familie is juist één van de onbekende, kleinere families. Deze types zijn standaard Luchtkatten: niet erg zeker van zichzelf, nadenkend en zelf verloochenend. Hun vleugels hebben meestal een onopvallende, bruine kleur en zijn ook niet zo groot. De Zwaluw-familie heeft vaak conflicten met de Adelaar-familie en wordt ook enigszins onderdrukt door hun buren. Ze kunnen wervelwinden creëren.

Gabriel-familie

De Gabriel-familie kan wolken beheersen. Net als hun element zijn ze vaak wit en pluizig, met grote, zachte engelenvleugels. Vaak zijn ze aan de plompe kant en niet heel handig. Ze staan wel bekend om hun zachtaardigheid en trouw. De Gabriel-familie woont in een beschut dal, met vele grotten van geplaveid gesteente.

Vleermuis-familie

De Vleermuis-familie staat bekend om haar magere postuur en onovertroffen wijsheid. Het familiehoofd, Ironius, is ook de leider van de Sterrenwacht. Deze katten hebben allemaal de kracht om wind te beheersen en kunnen met hun vleermuisvleugels ook sterke windvlagen creëren. Ze wonen in hooggelegen spelonken in een rotswand.

Vlinder-familie

De Vlinder-familie is de kleinste familie van allemaal. Ze zijn meestal niet heel groot, maar ontzettend elegant vanwege hun kleurrijke vlindervleugels. De familie heeft een redelijk mysterieus aura en laat niet veel buitenstaanders naar binnen. Omdat ze redelijk geïsoleerd zijn, zijn er ook geen Sterrenkijkers lid van deze familie.

Sterrenkijkers

Een aantal katten van deze Dynastie komt dagelijks naar de Sterrenwacht om de hemel te bestuderen. Zij worden Sterrenkijkers genoemd. Jonge katten worden gerekruteerd door de oudere Sterrenkijkers om in hun pootsporen te treden. Hun kennis van het heelal danken ze aan de alleswetende luchtgod Soren, die beweert dat hij in zijn dromen door de ruimte is gevlogen en de planeten heeft gezien.

Sterrenwacht

Dit is een rotsachtige plek, waar de Sterrenkijkers bijeen komen. De Kijkrotsen zijn een aantal grote stenen, waarop de Sterrenkijkers de hemel bekijken. In een grot bevindt zich een 3D-kaart van het heelal.

Tradities

Familiehoofden

Familiehoofden worden hier democratisch gekozen, door middel van stemming. Dit gebeurt pas de dag na de dood van het vorige familiehoofd, zodat de familie tijd heeft om te rouwen.

Seizoensfeesten

Seizoensfeesten worden meestal georganiseerd door de Sterrenkijkers, maar het is de traditie dat een nieuw familiehoofd het eerstvolgende feest laat plaatsvinden in zijn eigen territorium. Vlinder-katten houden zich hier niet altijd aan, wat als ongastvrij wordt gezien.

Dieet

Luchtkatten eten met name vogels. De Adelaar-, Vleermuis- en Zwaluw-familie hebben de beste gaven om te kunnen jagen op gevleugelde prooien en ze komen weleens met een roofvogel thuis. De Vlinder- en Gabriel-familie beperken zich tot kleinere vogels, zoals musjes. Af en toe eten Luchtkatten ook bosprooi, zoals eekhoorns.

Lijst van Luchtkatten

Zwaluw-familie

  • Maan (voormalig)
  • Kay Zwaluw
  • Vlek Zwaluw
  • Ster Zwaluw
  • Dons Zwaluw
  • Violet Zwaluw
  • Julius Zwaluw
  • Griffioen Zwaluw
  • Kristal Zwaluw
  • Rafaël Zwaluw

Adelaar-familie

  • Anton Adelaar
  • Licht Adelaar
  • Bobby Adelaar
  • Droom Adelaar
  • Lily Adelaar
  • Vaya Adelaar
  • Rydia Adelaar
  • Trava Adelaar

Gabriel-familie

  • Klauw Gabriel
  • Blad Gabriel

Vleermuis-familie

  • Ironius Vleermuis
  • Owen Vleermuis (voormalig)

Vlinder-familie

  • Schaduw Vlinder (voormalig)