De Water-Dynastie is een Dynastie in Neonpolis. Op deze pagina is informatie te vinden over hun leefgebied, dieet, families en tradities.

Algemeen

Waterkatten zijn trouw, trots en hebben een grote liefde voor hun element. Ze hebben een waterafstotende vacht, een in tweeën gespleten staart zoals een zeehond en kunnen ongewoon lang onder water blijven. Ze hebben tevens kleine, onopvallende zwemvliesjes tussen hun poten zitten. Het is natuurlijk geen verrassing dat ze goed kunnen zwemmen en ook vooral vissen, kikkers, salamanders en eventueel schelpdieren eten.

De verdeling van machten is als volgt: water beheersen (Springvloed), water creëren (Atlanticus), zeewater (Atol), ijs (Glaciaal) en op water lopen (Meander).

Families

Glaciaal-familie

De Glaciaal-familie staat bekend als een arrogante en tevreden groep vol zelfverheerlijking. Ze dagen de andere Water-families graag uit voor een potje ijssprinten, een sport die vergelijkbaar is met schaatsen. Vaak hebben ze witte of in ieder geval lichte vachten en een lange staart die dient om de balans op het ijs te bewaren. Hun kracht is dat ze dingen kunnen bevriezen.

Atlanticus-familie

De Atlanticus-familie is de grootste familie van de Dynastie. Ze hebben de basisvaardigheid om water te creëren en doen graag watergevechtjes met elkaar. Ook worden ze ingeschakeld als brandblussers bij bosbranden of uit de hand gelopen feestjes in de Vuur-Dynastie. Ze wonen op een eiland, wat een perfect verdedigbare leefplek is.

Atol-familie

De Atol-familie is de enige familie zonder een vaste woonplaats. Ze reizen rond als nomaden en komen dan ook vaak bij de oceaan, die een eindje weg van Neonpolis is. Atol-katten hebben de kracht om zout water te creëren, wat hun niet bepaald geliefd maakt bij de ijdele Waterkatten. Zij hebben immers geen zin om het zout uit hun vacht te wassen.

Springvloed-familie

De Springvloed-familie kan water beheersen, bijvoorbeeld door golven te maken van op afstand of het waterpeil te laten stijgen en dalen. Een grootschalige aanval van Springvloed-katten zou de beken in Neonpolis droog kunnen leggen, wat de reden is dat deze katten meestal te vriend worden gehouden. Ze zijn met redelijk veel en een vaste rivaal van de nabij wonende Atlanticus-familie.

Meander-familie

De Meander-katten kunnen op water lopen. Hoe dit precies werkt, is en blijft een mysterie waar al veel nieuwsgierige buitenstaanders hun hoofd over hebben gebroken. Door de vele aandacht, is de Meander-familie erg gastvrij geworden. Ze wonen achter een waterval, die ze tevens gebruiken als een soort klimmuur aangezien ze er gewoon via omhoog kunnen lopen.

Leefgebied

De Water-Dynastie leeft in het noordoosten van de stad. Het oostelijkste punt van Neonpolis, het Kristallen Eiland, is hun vergaderplek en daar leven ze ook een beetje rondom. In het Kristallen Meer liggen enkele eilandjes, waarvan sommigen nog in Neonpolis' gebied zijn opgenomen: het grootste eiland (waar de Springvloed- en de Atlanticus-familie wonen), een kleiner eiland (waar de Glaciaal-familie leeft) en dan de grot achter de waterval, waar de Meander-familie haar thuis heeft. Alle rivieren in Neonpolis komen uiteindelijk uit in het Kristallen Meer.

Tradities

Familiehoofden

In de Water-Dynastie wordt een familiehoofd gekozen via bloedlijn. Dat betekent dus dat de zoon/dochter van het familiehoofd de hoge positie erft. Niet iedereen vindt dit eerlijk, maar gelukkig worden er ook veel besluiten democratisch genomen en heeft het familiehoofd dus niet alles voor het zeggen. Deze manier van troonopvolging zorgt er tevens voor dat er geen conflicten om het leiderschap ontstaan.

Seizoensfeesten

Seizoensfeesten vinden plaats op het Kristallen Eiland. Meestal worden er strijdliederen gezongen, nieuwtjes uitgewisseld en watergevechten gehouden. En natuurlijk worden er offers aan Meteor en Ura gebracht. Dit is meestal het enige moment waarop de Atol-familie in contact komt met de andere families en dat wordt dan ook uitbundig gevierd.

Watergevechten

Al sinds kattenheugenis worden er in de Water-Dynastie watergevechten gehouden. Deze spelen zich altijd af rond een rivier en hierbij strijden verschillende teams (één per familie) om een prijs of de eer. Hoe het spel precies wordt gespeeld, verschilt per wedstrijd, maar de sport wordt altijd heel serieus genomen, en veel jonge kittens willen later een watervechter worden.

Dieet

Water-katten eten voornamelijk vis, maar ook weleens kikkers, salamanders of waterratjes. Ze vertellen vaak verhalen over hoe Ura vroeger bevers en otters ving. Dit lukt een Water-kat echter maar zelden. Ze eten wel af en toe watervogels, zoals eenden. Kikkerdril wordt door de verfijnde Glaciaal-familie trouwens gezien als een lekkernij.

Lijst van Water-katten

Atlanticus-familie

  • Joppa Atlanticus

Atol-familie

  • Jasper Atol
  • Axel Atol
  • Varen Atol
  • Salomé Atol