Wikia

Dit is een informatiepagina over de parelvis, een wezen dat in meerdere verhalen van Mvs109 terugkomt. Het dier is oorspronkelijk bedacht voor de wereld van Avatar, maar kreeg later ook een rol in een klad voor Miraculous Ladybug.

Algemeen

Parelvis

Illustratie gemaakt door Zefred

De parelvis is een vis die wel twee meter lang kan worden. Ze leeft in de (ijs)koude wateren rondom de polen. De parelvis dankt haar naam aan het feit dat haar lichaam onzuiverheden om kan zetten in parels. Dit gebeurt aan de uiteinde van speciale klieren waar onzuiverheden zich ophopen en worden bedenkt met een laagje parelmoer (vergelijkbaar met de functie van de nier en darmen). Tijdens een volle maan schudt de parelvis de parels van haar lichaam af. Hun parels zijn echter erg broos.

De klieren bevinden zich op haar rug en tussen haar vinnen. De parelvis is familie van de vliegende vis en in staat om stukken boven het water te zweven om zo te ontsnappen aan vijanden. Als vluchten geen optie is, kunnen ze hun vinnen ook als wapen gebruiken. Parelvissen zijn niet giftig, maar hun vinnen kunnen diepe snijwonden veroorzaken.

Parelvissen leven doorgaans in open wateren waar ze overdag de diepte opzoeken. Wanneer de maan in het water schijnt, komen ze naar de oppervlakte toe. Ze leven van plankton en kleine kreeftachtigen.

In volksverhalen is de parelvis vaak degene die duistere geheimen aan het licht brengt. Ze staat symbool voor zuivering, puurheid en spirituele welvaart. Voor de Inuit zijn het heilige dieren die met de maan worden verbonden.

In "Parel"

De fanon Parel speelt zich af in een alternatieve versie van het Avatar (Legende van Aang) Universum. Nadat de Vuurnatie de Noordelijke Waterstam veroverd heeft, wordt er een gouveneur aangesteld. Selkhy, een gevangene van de Waterstam, groeit aan diens hof op om later in zijn harem terecht te komen.

Haar vader Hichom is na het verliezen van zijn geheugen tijdens de strijd om de stam zijn geheugen verloren en nu parelvisser geworden.

De parelvis is in de fanon het dier wat vader en dochter met elkaar verbindt, al zij het indirect. Voor Selkhy is de vijver met parelvissen haar dierbaarste plek in het paleis. Voor Hichom zijn deze waterdieren zijn bron van inkomsten. Later is een parelvis de oorzaak van het wederzien tussen Hichom en Selkhy.

In "Nilak"

Nilak is een personage in ontwikkeling die deel uitmaakt van het Miraculous Ladybug fandom. Mvs109 heeft de parelvis uit Parel hier hergebruikt als Nilaks superkrachtendier dat verbonden is met haar mirakuleuzen.

In deze wereld is de parelvis geen legendarisch wezen, maar nog wel bijzonder. Hun parels zijn hier echter niet geschikt voor productie; ze zijn veel te broos om verwerkt te worden in sieraden.